kommunikation
Kommunikation er mere end ord. Hverdagen er fyldt med budskaber. I aviser og blade, på poser, i mailboksen og bag på bussen. Vi kommunikerer med ord, med tegn og med billeder. Vi udsættes for over 300.000 grafiske indtryk om dagen. Derfor gælder det om at have en optimal kommunikationsstrategi, for at slå igennem på alle planer & platforme.
Når man udvikler et produkt er det overordentligt vigtigt at have en forståelse for marketing strategien bag produktet. Om denne strategi er blevet udviklet af kunden, en marketing afdeling eller udvikleren selv, er graden af succes afhængig af kvaliteten af marketing undersøgelsen og udviklerens forståelse af denne undersøgelse
Hvis man fx skal udvikle et multimedie projekt, og specielt i udarbejdelsen af et website, er der et par retninger af udvikling man kan følge; den ene er front-end design, det er hvad slutbrugeren ser på sin skærm. Den anden er back-end design, der gør front-end design mulig. Følgende er mere koncentreret på front-end design processen.
Måske en af de mest undervurderede trin i enhver produktion, er koncept udvikling. Koncept udvikling spiller en meget vigtig rolle i tilblivelsen af et produkt, der kan konkurrere på markedet.
Innovation er et vigtigt konkurrence parameter i de fleste industrier, specielt i ny teknologi. Kreativitet er derfor ikke noget vi skal planlægge for sjov eller for at skabe en god stemning, det er helt enkelt at være sikker på at vores produkt kan konkurrere på det konceptuelle plan.
Der er en variation af værktøjer man kan bruge under denne proces til at hjælpe med at stimulere hjernen. Da vi tit tænker i "kasser", er det svært for os at tænke i nye baner. Det vil sige at vi, især i den vestlige verden, har et problem med vores traditionelle måde at tænke på der er baseret på evaluering, bedømmelse og katogorisering. Edward de Bono, en amerikansk guru i området om kreative processr, har udviklet adskillige teknikker til at bryde ud af disse baner. Af hans mere kendte er bl.a. Po (Provocative Operation), RAFO (Random Association Forced to fit Output), PMI (Problem/Minus/Interest) og The Six Thinking Hats.
Disse teknikker burde ikke kun begrænse sig til koncept udviklingsfasen af et produkt. Sådanne teknikker er brugbare gennem hele processen i tilblivelsen af et produkt.
Der er ingen færdige idéer.