design til internettet
Når man designer til internettet er det meget vigtigt at man overvejer hvert enkelt valg man foretager sig. Med så mange websites tilgængelige på internettet, er konkurrence ikke kun forbeholdt dem der opererer i det samme marked. Usability eller brugervenlighed, er derfor meget vigtigere nu end det nogensinde har været og vil fortsætte endnu mere efterhånden som internettet udvikler sig. Som Jakob Nielsen konstaterer i sin bog Godt webdesign, "internettet er den ultimative kunde-bemyndigende miljø". Han eller hun der styrer musen får lov til bestemme alting. Det er nemt at gå et andet sted hen; "alle konkurrenterne i verdenen er kun et klik væk".
internet projektmodel
highspaces internet projektmodel er en levende størrelse, der er i konstant udvikling, fordi vi hele tiden bestræber os på at gøre tingene endnu bedre.
Men generelt gennemgår produktionen af et website følgende syv faser:
1. analyse
- Hvad vil vi fortælle med websitet?
- Hvad forventer brugerne at finde på websitet?
- Hvilke funktionaliteter skal websitet indeholde?
2. strategi
- Hvordan kommunikerer vi med målgruppen?
- Hvordan bliver målgruppens behov dækket?
- Hvordan skal websitets funktionaliteter bruges?
3. design
- Idégenerering med bl.a. brainstorm og workshop.
- Samspil med øvrigt identitetsskabende materiale.
- Understøttelse af kommunikationsstrategi.
- Samspil mellem tilgængelighed og unikt design.
4. implementering
- Opsætning af websitet.
- Integration af design.
5. test
- Ekspert og akademisk analyse af websitet.
- Usabilitytest, med test af 4-8 brugere.
- Fokusgruppetest medtest af 8-10 brugere.
- Test af selve websitet.
6. lancering
- Websitet sættes i drift.
- Statistikken igangsættes.
- Overvågning af websitet igangsættes.
7. drift
- Automatisk overvågning af websitet.